Gemeente Delft gaat voor vitale medewerkers!
Een gemeente waarbij vitaliteit steeds belangrijker wordt en tegelijkertijd veel medewerkers en veel verschillende vestigingen heeft. Het lijkt vooraf een uitdaging, maar Gemeente Delft geeft een klein inkijkje in welke succesvolle aanpak zij op dit gebied hanteren.
Kan je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Gerdien Goudappel. Ik werk al 38 jaar bij de Gemeente Delft op de HR afdeling. Mijn functie is Adviseur Leren en Ontwikkelen met als speerpunt vitaliteit. Daarnaast doe ik ook de interne communicatie van HR via Intranet en ons selfservice platform. Hier lanceren we campagnes zoals FRUIT OP JE WERK waar we in februari 2024 mee gestart zijn. We maken een communicatiebericht met foto’s en een leuke challenge om de campagne zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Waar staat de Gemeente Delft voor?
De Gemeente Delft staat natuurlijk bekend om zijn Delfts Blauw! Delft was de eerste stad in Nederland die stadsrechten heeft gekregen en is echt een historische stad met onder andere het Huis van Oranje. Daarnaast zijn we ook een hele duurzame en innovatie gemeente.
Hoeveel medewerkers heeft de Gemeente Delft?
De Gemeente Delft heeft 1.200 medewerkers verspreid over acht verschillende vestigingen. We zijn nu op de hoofdlocatie: het Stadskantoor gelegen boven het station van Delft.
Waarom zijn jullie gestart met FRUIT OP JE WERK?
Vanaf 2020 zijn wij verplicht om een vitaliteitbeleid te voeren. Tijdens het tot stand komen van dit beleid zijn wij gaan inventariseren waar er behoefte aan is. Met andere woorden, wat vinden onze medewerkers prettig en wat draagt bij aan de vitaliteit van onze medewerkers. Want vitale medewerkers presteren beter en zijn minder vaak ziek. Om ons vitaliteitsplan te maken hebben we brainstormsessies georganiseerd, interviews gehouden en een behoeftepeiling gedaan door een poll en enquête op te zetten. Daar hebben we heel veel reacties op gekregen! Eén van die nieuwe dingen was dus fruit op het werk. Uit goed werkgeverschap hebben wij gezegd dat we dit als pilot gaan doen.
Wat waren belangrijke criteria voor een nieuwe oplossing?
Één van de nadelen van het hybride werken is dat je collega’s niet meer zo vaak tegenkomt, dus je mist even dat ‘koffiemomentje’. Wij hebben er nu een ‘fruitmomentje’ van gemaakt! Zoals ik al zei proberen wij nieuwe campagnes zo aantrekkelijk mogelijk te communiceren. We hebben er dus voor gekozen om, als de fruitboxen worden geleverd, te communiceren dat collega’s met elkaar een stuk fruit eten om er samen een fruitmomentje van te maken. De challenge? Pak een stuk fruit, verzamelen je collega’s, maak een foto en plaats deze op intranet. Pak het fruitmomentje met elkaar, schil een appeltje en maak het gezellig. Dit werd heel goed ontvangen! De fruitboxen zijn binnen no-time leeg.
Jullie houten fruitboxen worden door Stunt gemaakt en Stunt is een Delfts innovatief bedrijf die mensen helpt met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daardoor dragen we met elkaar bij aan onze duurzame en maatschappelijke samenleving, win-win!
Waarom kozen jullie voor ons in plaats van een concurrent?
Voor eenmalige acties hebben wij al samengewerkt met FRUIT OP JE WERK en we hebben via andere organisaties al goede verhalen gehoord. Daarnaast past jullie duurzaamheidsbeleid ook goed bij de Gemeente Delft. Jullie houten fruitboxen worden door Stunt gemaakt en Stunt is een Delfts innovatief bedrijf die mensen helpt met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daardoor dragen we met elkaar bij aan onze duurzame en maatschappelijke samenleving, win-win! Een paar weken geleden, voordat wij begonnen met fruit op kantoor, hadden we hier in het Stadskantoor een tentoonstelling en daar stonden toevallig jullie fruitboxen.
Wat doen jullie nog meer om de werkplek gezonder en leuker te maken?
Wij geven iedere medewerker een Delfts Fitbudget van €150,- per jaar. Dat mogen onze medewerkers besteden aan drie verschillende categorieën:
- Voor een financiële bijdrage aan een sportabonnement;
- Voor het aanschaffen van materialen of middelen om meer in beweging te komen
- Voor een financiële bijdrage voor een dienstverlening zoals een diëtiste.
Daarnaast hebben we vanuit Leren en Ontwikkelen voorjaars- en najaarsvitaliteitstrainingen en workshops. Denk hierbij aan een cursus goed slapen, omgaan met werkdruk, werk en privé in balans, etc. Hier wordt altijd goed op ingeschreven. Ook hebben we twee keer per jaar een lifestyle programma van een half jaar. Dat is een intensief programma waarbij medewerkers bij de start worden gemeten en vanuit daar aan de slag gaan met hun vitaliteit. Bij alle deelnemers zien we verbetering en dat heeft ook een positief effect op het werk!
Voldoet het fruit aan jullie verwachtingen?
Jazeker! Ik wist dat de fruitboxen voorzien waren van appels, peren, bananen en mandarijnen. Ik denk ook niet dat je je moet wagen aan exotisch fruit, de kiwi’s zijn al exotisch genoeg. Het kan gebeuren dat er een plekje op een banaan zit of een appel met aan de binnenkant een bruine plek, het blijven natuurlijk natuurproducten. Kortom, over het algemeen goed.
Hoe vind je het contact met FRUIT OP JE WERK?
Goed, heel laagdrempelig. Onze facilitair medewerker heeft ook het nummer van onze accountmanager dus die kan ook bellen als er iets is. Het loopt allemaal erg soepel! Als onze accountmanager er niet is, dan is er altijd wel iemand anders die de telefoon opneemt en doorschakelt. Dat vind ik heel erg prettig.
Hoe gaat het me de bezorging van de fruitboxen?
Ik heb geen klachten over de bezorging gehoord. Van te voren heb ik onze facilitair medewerkers en de mensen van de beveiliging geïnformeerd dat er een chauffeur kwam die door de slagbomen heen moest. De eerste keer was het even zoeken, vooral bij het Prinsenhof. Dat is echt in de binnenstad en een autoluw gebied waardoor de chauffeur niet kon parkeren. We hebben nu afgesproken dat de bezorger het fruit bezorgt bij een andere vestiging en dat iemand de fruitbox meeneemt naar de andere vestiging.
Zou je nog iets anders willen zien?
Nee, eigenlijk niet. Ik ben erg tevreden over FRUIT OP JE WERK. Het wordt zeer gewaardeerd door alle collega’s. Ook omdat alle buitenlocaties worden meegenomen. Soms worden deze vestigingen weleens vergeten als we een actie hebben. Het werd heel erg gewaardeerd dat ook zij zonder er aandacht aan te besteden fruitboxen ontvangen. Het staat er voor onze medewerkers en er wordt goed gebruik van gemaakt!
Bij deze willen wij Gerdien Goudappel bedanken voor haar tijd en inzet tijdens het interview. De invalshoeken en aanpak kunnen een inspiratie zijn voor andere organisaties op het gebied van vitaliteit.