NasWerkt kiest voor een gezonde boost met werkfruit!
NasWerkt staat elke dag klaar om werkend Nederland te begeleiden naar een nieuwe baan en wij staan elke week klaar om de oogappeltjes van NasWerkt te voorzien van verse arbeidsvitaminen. De start van werkfruit heeft NasWerkt op een originele manier aangepakt en daar vertellen ze graag meer over!
Kan je jezelf kort voorstellen?
Zeker! Ik ben Kirsty, 30 jaar oud en ik kom oorspronkelijk uit Tilburg. Ik ben al 8 jaar bekend met NasWerkt. Ik ben hier ooit begonnen als stagiaire op de Front Office als Intercedent. Na mijn stage ben ik gebleven en doorgegroeid van junior naar senior. Na vier jaar besloot ik een uitstapje te maken naar een andere werkgever, maar uiteindelijk ben ik toch weer teruggekomen, oude liefde roest niet, haha! Sinds september 2021 ben ik weer terug en heb ik de vestiging in Eindhoven mogen opzetten en openen. Na verloop van tijd was ik toe aan een nieuwe uitdaging en door de groei van alle vestigingen ontstond er meer behoefte aan een HR-manager. Ik heb HRM gestudeerd en wilde daar altijd al graag meer mee doen dus sinds 1 december 2023 vervul ik deze rol. Momenteel ben ik volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe HR-processen, waaronder dus ook vitaliteit.
Hoeveel medewerkers hebben jullie?
Bij NasWerkt werken in totaal 48 collega's, verspreid over de verschillende vestigingen. Op het Servicekantoor in Nijmegen werken doorgaans 15-20 medewerkers. Hier krijgen we wekelijks een fruitbox met 40 stuks fruit. We begonnen met 30 stuks, maar dat bleek veel te weinig! Ook de andere vestigingen ontvangen elke week een fruitbox. De hoeveelheid fruit in de box wordt aangepast op basis van het aantal medewerkers per vestiging. Als er bijvoorbeeld maar twee medewerkers op een vestiging werken, dan ontvangen ze een fruitbox met 20 stuks. Ik moedig ze dan altijd aan om twee stuks fruit per dag te eten, zodat de fruitbox precies opgaat!
Waarom zijn jullie gestart met FRUIT OP JE WERK?
Er werd al een tijd vanuit verschillende hoeken geroepen dat we “iets” met vitaliteit moesten doen. Toen ik afgelopen december deze rol begon, ben ik gaan kijken welke eerste stappen we konden zetten: wat is relatief makkelijk te regelen en maakt toch een groot verschil? Fruit werd toen als één van de eerste dingen genoemd.
Hoe zijn jullie vervolgens te werk gegaan?
We hebben verschillende partijen benaderd om te kijken naar de mogelijkheden en de kosten, waaronder FRUIT OP JE WERK. Op basis van jullie offerte hebben we uiteindelijk voor jullie gekozen. Ik weet niet meer precies wat de doorslag gaf, maar volgens mij kwam dat doordat de offerte duidelijk was, zonder vraagtekens, en de prijs gunstig was voor onze verschillende vestigingen. Daarnaast vond ik jullie flexibel, bijvoorbeeld bij het doorgeven van de hoeveelheid en de manier waarop het fruit gepresenteerd wordt.
Jullie hebben geen gebruik gemaakt van onze vloer- of tafeldisplay?
Nee, maar ik las toen wel iets over jullie kick-off actie. In januari dacht ik: ik moet een startpunt hebben om dit goed te lanceren, en niet zomaar zeggen “hier is het fruit, doe er wat mee.” Toen kwam ik op het idee om aan te sluiten bij Blue Monday, een dag in januari die vaak als de meest sombere dag van het jaar wordt gezien. Zo konden we onze medewerkers uit die dip halen en hen meteen laten weten dat ze nu elke week vers fruit zouden krijgen. In samenwerking met onze marketingafdeling hebben we een leuke tekst bedacht en een mooie A5-flyer ontworpen, die we samen met een appel en een appelsnijder in het tasje hebben gedaan. Die appelsnijder wordt nog steeds door iedereen volop gebruikt!
Wat leuk om te horen dat jullie gebruik hebben gemaakt van de kick-off actie!
Ja, iedereen was echt super enthousiast! Daarna zijn jullie wekelijks gaan leveren. Ik waardeer ook dat jullie ons goed op de hoogte houden, bijvoorbeeld als er een feestdag aankomt, zodat we de fruitlevering eventueel kunnen verschuiven. Aan onze kant probeer ik vooral bij de kleinere vestigingen aan te geven dat, mocht er niemand aanwezig zijn, ze het even doorgeven. Het zou zonde zijn als het fruit blijft liggen.
Wat is relatief makkelijk te regelen en maakt toch een groot verschil? Fruit werd toen als één van de eerste dingen genoemd.
Voldoet het fruit aan jullie verwachtingen?
Het fruit wordt erg goed ontvangen. Het enige wat ik af en toe hoor is: "Oh, zijn er alweer tomaatjes?", haha! Wat ik fijn vind aan jullie service is dat je de mogelijkheid hebt om de samenstelling van de fruitboxen aan te passen en eventueel extra dingen kunt bestellen, zoals gember, citroen of munt, waardoor je makkelijk kunt variëren.
Welke fruitsoort wordt het meest gegeten?
De bananen doen het altijd goed! Ook de wat minder gebruikelijke fruitsoorten, zoals pruimen, worden snel opgegeten. Dadels zijn ook erg populair, iedereen is blij als die in de fruitbox zitten! Appels blijven daarentegen soms wat langer liggen.
Hoe vind je het contact met FRUIT OP JE WERK?
Het contact verloopt erg goed. Ik heb altijd contact met jullie klantenservice. Zij reageren altijd snel en weten meteen waar het over gaat. De levering verloopt ook soepel! De bezorger loopt gewoon binnen, zegt hoi, bezorgt de fruitbox en gaat weer verder.
Fijn om te horen! Wat doen jullie nog meer aan vitaliteit voor de medewerkers?
Dit was eigenlijk onze eerste stap richting het stimuleren van vitaliteit op de werkvloer. Onze organisatie is vrij jong, dus we zoeken altijd naar korte, leuke activiteiten die snel resultaat opleveren. We zijn bijvoorbeeld een paar keer gaan padellen en ik ben nu bezig met het organiseren van een leuke najaarsactiviteit. Tijdens de Nationale Vitaliteitsweek proberen we ook altijd aandacht aan vitaliteit te geven en stimuleren we eigen initiatieven om het thema meer te laten leven binnen de organisatie. Zo heeft één vestiging bijvoorbeeld zelf een 30-dagen challenge georganiseerd met elke dag een nieuwe uitdaging, zoals: drink vandaag twee liter water. Daarnaast besteden we ook aandacht aan mentale vitaliteit. We stimuleren onze medewerkers om deel te nemen aan interessante trainingen en cursussen die bijdragen aan hun mentale gezondheid, zodat ze hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een cursus over het geven van feedback of een workshop over werkgeluk. Vitaliteit gaat bij ons dus niet alleen om het fysieke, maar zeker ook om het mentale aspect.
Wat doen jullie nog meer om de werkplek gezonder en leuker te maken?
Er wordt altijd veel gebruik gemaakt van onze tafeltennistafel en er wordt af en toe een pijltje gegooid op het dartbord. Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van een benefit budget, waarmee medewerkers extra voordelen kunnen aanschaffen, zoals vakantiedagen. Dit idee kwam voort uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek. Bovendien zijn we sponsor van NEC en kunnen we af en toe met collega's of klanten een wedstrijd bezoeken. En als klap op de vuurpijl gaan we al drie jaar lang met z’n allen een weekend naar het buitenland om wat extra vitamine D op te doen! Dit jaar gaan we ter ere van ons 20-jarig bestaan naar Barcelona. Dat soort uitjes brengt collega’s dichter bij elkaar en je leert elkaar op een andere manier kennen.
Wat gaaf! Hebben jullie verder nog iets toe te voegen?
Ik vind jullie branding echt heel leuk! De video voor de vacature van Service Held viel ons meteen op, superleuk gemaakt! Verder heb ik geen toevoegingen, wij zijn heel erg blij met het fruit. Het wordt goed ontvangen door onze collega’s en daar gaat het om: op een relatief makkelijke manier iets extra’s doen voor je medewerkers!
Bij deze willen wij Kirsty van NasWerkt bedanken voor haar tijd en inzet tijdens het interview. De invalshoeken en aanpak kunnen een inspiratie zijn voor andere organisaties op het gebied van vitaliteit.