Transdev stimuleert vitaliteit!
Transdev, een van de grootste mobiliteitsbedrijven in Nederland, zet zich actief in voor de gezondheid van zijn medewerkers. Met initiatieven zoals vers fruit op de werkvloer wordt het maken van gezonde keuzes actief gestimuleerd. Deze aanpak onderstreept Transdev’s inzet om gezondheid op de werkvloer centraal te stellen en collega’s te inspireren tot een vitale levensstijl.
Kunnen jullie jezelf voorstellen?
Mara: Ik ben Mara, 36 jaar, en werk inmiddels bijna drie jaar bij Transdev als Coördinator Vitaliteit. Hiervoor werkte ik in een sportschool en daarnaast als projectmedewerker bij supermarkt Lidl, maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Tijdens de coronapandemie wilde ik graag iets doen om mensen te helpen fit en vitaal te blijven, wat me uiteindelijk naar Transdev bracht.
Paul: Ik ben Paul, 19 jaar ouder dan Mara, haha! Sinds juni 2023 ben ik in dienst bij Transdev als Facilitair Coördinator Soft Services. Ik houd mij o.a. bezig met de koffievoorziening, schoonmaak, afvalbeheer, groenvoorziening en natuurlijk ‘fruit op de werkvloer”.
Hoeveel medewerkers heeft Transdev?
Bij Transdev werken ongeveer 7.000 mensen, waarvan de meeste in de operatie. Op ons hoofdkantoor zijn 193 werkplekken en dagelijks zijn gemiddeld 100 tot 120 medewerkers aanwezig. De drukste dagen zijn maandag, dinsdag en donderdag. Op het hoofdkantoor ontvangen we twee keer per week fruit. Op de andere locaties kan dit verschillen.
Kunnen jullie meer vertellen over de andere locaties?
Transdev is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland en heeft drie entiteiten: openbaar vervoer (met o.a. bussen, shuttles en een enkele treinverbinding), taxi (speciaal personenvervoer) en Witte Kruis (ambulancezorg). We zitten door het hele land en hebben daarom veel verschillende vestigingen. Bijna al deze locaties maken gebruik van het fruit op de werkvloer. Bij het openbaar vervoer moeten we er soms voor zorgen dat fruitboxen worden aangevuld voor nieuwe shifts beginnen, omdat het fruit daar zo populair is! Op het hoofdkantoor zien we dat medewerkers ook altijd uitkijken naar de levering. Zodra het fruit geleverd is horen we alweer door het pand: ‘Er ligt weer fruit hoor!’.
Kunnen locaties zelf aangeven of ze fruit willen ontvangen?
Paul: Ja, elke locatie kan zelf beslissen of ze fruit willen ontvangen en hoeveel ze dan willen ontvangen. Vorig jaar hebben we als extra bij alle OV-locaties een enquête gehouden om de behoeften rond fruitvoorziening te peilen. Sommige locaties hebben toen aangegeven meer fruit te willen ontvangen of de frequentie aan te passen. Op plekken zonder pauzemomenten kan de locatiemanager het beste inschatten of fruit daar wenselijk is.
Waarom zijn jullie gestart met FRUIT OP JE WERK?
Paul: Ik heb het even nagevraagd, want het project startte nog voor mijn tijd: in februari 2022. Op enkele locaties was er al fruit, vaak lokaal geregeld via groenteboeren. Dit hebben we toen centraal opgepakt en uitgerold naar alle locaties. Mara: Ik was toen net begonnen en het viel me op dat we bij de ene vestiging fruit hadden en bij de andere niet. Ik heb toen samen met inkoop een grote uitvraag gedaan naar alle locaties met de vraag of zij fruit willen en zo ja hoeveel. Na deze grote actie heeft bijna iedereen fruit op het werk. We willen goed voor onze mensen zorgen en fruit als gezond tussendoortje past perfect binnen ons vitaliteitsbeleid. Het is mooi dat we het aanbod verder hebben kunnen uitbreiden en nog meer collega’s van een lekker stuk fruit worden voorzien!
Waarom hebben jullie voor ons gekozen?
Paul: We hebben voor jullie gekozen vanwege de landelijke dekking en de mogelijkheid om via één partij al onze locaties te bedienen. Ook jullie duurzame aanpak, zoals de elektrische bussen en lokale inkoop sluiten goed aan bij onze waarden. Binnen Transdev vinden we duurzaamheid erg belangrijk en werken we zelf ook steeds meer met elektrische voertuigen. Die overlap in waarden maakte het een logische keuze.
Hoe hebben jullie het werkfruit aangekondigd?
Mara: We hebben de start intern aangekondigd via nieuwsbrieven, intranet en TV schermen op de werkvloer.
Elke locatie kan zelf beslissen of ze fruit willen ontvangen en hoeveel ze willen ontvangen. Zodra het fruit geleverd is horen we alweer door het pand: ‘Er ligt weer fruit hoor!’.
Krijgen jullie leuke reacties op het fruit?
Mara: Op het hoofdkantoor hoor ik vaak opmerkingen als ‘Is het fruit er al?’ en ‘De bananen zijn er weer!’. Ze kijken er echt naar uit en dat is heel leuk om te zien. En nog leuker om iedereen met een stuk fruit in de weer te zien! Het succes op de vestigingen blijkt ook wel; het fruit is altijd in no-time op! Paul: Ik maak op vrijdagmiddag altijd nog een rondje door het gebouw om te zorgen dat de laatste stukjes fruit naar de kantine van de chauffeurs gaan, zodat er niets verloren gaat.
Voldoet het fruit aan jullie verwachtingen?
Paul: Ja, het fruit is van goede kwaliteit en wordt veel gegeten. Soms zijn de mandarijnen wat zuur, maar smaken verschillen nu eenmaal. Over het algemeen is het fruit een geweldige toevoeging. We hebben geen kantine meer, dus fruit op de werkvloer is dan een mooie tussenweg. Vooral rond de vier-uur-dip zie je dat collega’s sneller naar de fruitbox lopen en voor een gezonde snack kiezen.
Wat doen jullie nog meer aan vitaliteit voor de medewerkers?
Mara: We hebben een jaarlijkse communicatieplanning waarbij elke maand een ander thema rondom vitaliteit centraal staat. Via nieuwsbrieven en tv-schermen houden we de medewerkers hiervan op de hoogte. De thema’s kiezen we samen en sluiten daarom aan bij de behoeften van onze medewerkers. Naast de communicatieplanning hebben we ook een mooie uitgebreide preventiekaart en doen we projecten op het gebied van vitaliteit. We kijken wat er speelt en spelen daar op in door middel van projecten. Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal en daarom vinden we het essentieel om te weten wat er speelt en hoe we hen kunnen ondersteunen.
Geldt dit beleid voor alle locaties?
Mara: Ja, dit geldt voor alle locaties. Ik ben verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, taxi (speciaal personenvervoer) en ons hoofdkantoor en mijn collega Jori voor het vitaliteitsprogramma van het Witte Kruis. Het mooie is dat we veel samenwerken. Het Witte Kruis haakt aan bij onze jaarkalender, zodat we op dezelfde momenten dezelfde thema’s aandacht geven. Omdat de doelgroepen soms zo verschillend zijn kan de inhoud van een thema verschillen. Het is leuk dat we steeds vaker samenwerken, want dat is soms toch fijner dan alleen. Zo hebben we meer ideeën en kunnen we lekker sparren!
Zien jullie een cultuurverandering rondom vitaliteit?
Mara: Er is zeker een positieve verandering zichtbaar. Drie jaar geleden was de houding rondom vitaliteit nog terughoudend, maar nu praten collega’s zelf over gezonde keuzes, zoals wat er op hun brood zit. FRUIT OP JE WERK draagt hier absoluut aan bij.
Is de situatie verbeterd nu jullie werkfruit hebben?
Mara: Ja, het fruit nodigt mensen uit om een gezondere keuze te maken. We hebben de fruitdisplay naast het koffieapparaat gezet en dat blijkt een slimme zet! Collega’s grijpen sneller naar een stuk fruit dan naar een ongezonde snack.
Hebben jullie zelf nog iets dat jullie willen toevoegen?
Mara: Ik moet zeggen dat ik altijd geniet van de grappige quotes die jullie op jullie bezorgbussen hebben staan.
Bij deze willen wij Mara en Paul bedanken voor hun tijd en inzet tijdens het interview. De aanpak en invalshoeken kunnen een inspiratie zijn voor andere organisaties op het gebied van vitaliteit.